Probleme existențiale

Citeam un articol aiurea pe BuzzFeed cum că de câte ori e bine să facem duș, și zilele trecute am avut o discuție cu cineva pe tema creării de nevoi în oameni și că totul e o iluzie.

Ambele combinate, cumva, ar duce la ideea că ar trebui să cam puțim toți un pic. Ca să explic, specialiștii (doi la număr) spuneau că nu ar trebui să ne spălăm așa des, că ne irită pielea, că avem nevoie de bacteriile de pe piele și că ar trebui clar să ne schimbăm hainele/lenjeria intimă zilnic pentru că depunem mai multe substanțe uleioase corporale pe ele, decât ce găsim pe pielea noastră.

Conversația de care vă spuneam mai sus se învârtea în jurul ideii de marketing, de fapt, de cum marketing-ul creează nevoi în oameni, nevoi care nu neapărat există (de-acord, normal), și deci nevoia de a te spăla mai mult azi decât era nevoie acum 500 de ani, să zicem. Adică oamenii, acum multă vreme, erau niște nespălați, pentru că nu aveau nevoia de a fi curați/mirosi frumos, toți fiind la fel, nu exista nici o diferență, trai și viață.

Mna acum nu vreau să fiu musai Gică-contra, dar …. CEEE? Cum adică în zilele moderne ne spălăm doar pentru că am văzut o reclamă și frumusețea se învârte în jurul acestui nou ”standard”? Nu concep ideea de a fi obișnuit cu ”mirosul urât” doar pentru că cei din jur put la fel. Să zicem că oamenii erau ca porcii, dar sigur în jurul lor erau și lucruri ce miroseau frumos (flori, să zicem) – cum să nu vrei să alegi frumosul, curatul? E ca și când zici că nu-și spălau hainele pentru că ”motive”. Speli haina, păi speli și curu, cum așa.

Faptul că marketing-ul a creat în oameni nevoi inutile gen mască de păr și spumant de duș, față de un obișnuit săpun, să zicem, și a influențat comportamentele lor consumeriste, da, e altceva – dar nu înseamnă că e nimic rău în a vrea să miroși bine. Însă până la a spune că nevoia de a fi curați/mirosi frumos a fost creată și deci nu ar exista în mod natural… e un pic cam mult. Păi până și pisica-și linge dosu, și vă asigur, pisica nu ar pricepe ce înseamnă ”marketing pentru frumusețea pisicilor”.

Revenind și la domnii specialiști care condamnă așa un pic obsesia noastră de a ne spăla – pricep că în general e ok să nu exagerezi cu 2-3 dușuri pe zi (în afara cazului în care e cald afară de mori și transpiri ca nebunu – ca în Taiwan, spre exemplu), dar nu văd de ce 1 duș pe zi ar strica, sau hai 1 duș la 2 zile. Cum să aștepți mai mult chiar de 3 zile să te speli? Și da, poate că folosești spray sau parfum, dar, cum zice mama, în cazuri de gen, e ca și când ai da o palmă la căcat, în loc să-l ștergi. Îmi scuzați limbajul, vă rog. Peștele de la cap se împute, și omu la fel – după 2-3 zile e gata, trebuie să te speli, altfel se simte. 

Normele sociale s-au schimbat, dacă acum 500 de ani oamenii nu se spălau și erau mai ”sănătoși” sau în fine, nu înseamnă că și noi trebuie să facem la fel – chit că reclamele și publicitatea ne influențează spre ”curățenie” corporală. Nu sunt de-acord că trebuie să facem duș mai rar, cred că fiecare om trebuie să aibă grijă de el, să se spele, să se curețe consecvent, nu exagerat, dar să fie curat. Am făcut și-o rimă, iacă.

Concluzia? Ne preocupăm de prostii, în loc să vedem probleme mai importante, chiar și eu mă bag în oala asta. Crize existențiale, ce să mai.

Anunțuri

3 comentarii

  1. Chiar nu erau mai sănătoși acum 500 de ani. Poate doar țăranii. obișnuiți cu un stil de viață activ, dar nici ei – speranța de viață era mult mai redusă. Iar unul dintre factorii importanți e tocmai igiena precară. Păi dragii de ei, cuconi și cucoane, când se îmbolnăveau stăteau cu săptămânile în pat, nespălați, cu toate geamurile și ușile închise – să nu intre cică bacteriile. Un mic focar de infecție.

    Așa că igiena nu-i un moft. Eu înțeleg unde vor specialiștii ăia să bată (cred): studiasem și noi la psihologia sexualității câte ceva despre feromoni și despre cum fiecare avem mirosul nostru propriu care de fapt e factor de atractie, la nivel chimic, pentru ceilalți. Și na, ca idee, nu-ți faci neapărat un favor dacă dai cu o tonă de parfum și acoperi cu totul acel miros specific ție, al pielii. Dar cât de frumos e să miroși proaspăt – a tine, dar proaspăt! 🙂

  2. OK. ite cum vad eu treaba. Pana una alta, traim in societati moderne. Circulam cu mijloace de transport. Pai cum pute in tarile sarace in care lumea nu se spala…intr-un autobuz? Si cum miroase in tarile civilizate? Atat am avut de zis. Daca e sa merg cu calul, merci beaucoup, de ce sa ma samponez de 2 ori pe zi ? Ma spal cand dau de rau !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s