O idee foarte proastă

Salutare, frumoșilor. 🙂 Cum sunteți ? sper că bine, vremea asta frumoasă având un oarecare aport la starea noastră, la a mea cu siguranță a avut, pot să-mi port ochelarii cool de soare. :))) Cartim m-a inspirat să scriu despre acest subiect astăzi. Am mai avut un articol asemănător, pe care nu l-ați băgat în seamă, dar e în regulă, poate acum o să fiți mai ”săritori”.

E vorba despre grădinile zoologice. Poate e frumos pentru unii să se ducă vadă un urs polar în Franța, un leu în Sibiu sau o focă în Arabia. Mai ales dacă totul e superamenajat, vai ce parc interesant, ce drăguț, animalele pasc și înoată liniștite și mai știu eu ce fac. Inițial, de când știu și am văzut grădini zoologice, nu am avut nicio părere sau reacție la aspectul acesta, mă mir de ce, poate la vârsta mea venerabilă ( 19 ani :)) ) gândesc mai mult, who knows ?

Cert e că acum nu mi se pare o idee deloc bună. Cred că animalele acelea, fiind scoase din mediul lor natural, sunt chinuite și nu se mai pot adapta cum trebuie. Și în loc să fie ”sălbatice”, așa cum le era destinația din fire, parcă nu se mai simt în largul lor. De ce e interesant să vezi un tigru la zoo cum primește de mâncare ? Unde mai e puterea și frumusețea lui de tigru ? Toată esența lui ca și tigru, animal, dispare, el nemaifiind decât un simplu exponat la care oamenii vin să se holbeze ca proștii, de cele mai multe ori. Niciodată n-o să avem condițiile foarte bune prin care să creem habitatul unui urs polar, spre exemplu, că tot zicea Cartim de Knut. Poate să fie orice, dar ghețarul nu i-l poți aduce și punct.

Cum ar fi să ne bage și pe noi cineva într-o cușcă ? Sau, hai să nu-i spun cușcă, ci într-un loc din care nu mai trebuie să plecăm niciodată, să stăm și să murim acolo, neavând ocazia să scăpăm, deși suntem hrăniți în fiecare zi ( dacă suntem norocoși ) și mai conviețuim cu câțiva aidoma nouă. Zicala ”ce ție nu-ți place, altuia nu-i face” e perfect valabilă și în cazul animalelor, zic eu, mai ales pentru cele care chiar trăiesc în habitate diverse, ”neimitabile”. Mie chiar nu mi-ar conveni să nu pot fi liberă așa cum vreau eu, să nu cunosc și alte locuri, alți ”oameni”, și pe deasupra m-ar deranja nespus dacă toată ziua s-ar perinda ”alții” prin zona mea și mi-ar face fotografii sau și-ar bate joc de mine, că mai există dilii din aceștia.

De ce să se adapteze animalele la oameni ? De ce nu pot fi lăsate în pace, în rezervații, eventual( pentru că aici vorbim de cu totul altceva ) și cine vrea să vadă într-adevăr un … urs panda, să se ducă în China, poftim ! Personal nu văd niciun farmec, nicio logică bună în a împrăștia diverse specii de animale pe mapamond, doar pentru .. ce ? Dezavantajele sunt multe, începând de la costuri și trecând la ”îndobitocirea” trecătorilor, care în loc să meargă în savană, să vadă pe pielea lor cum arată un rinocer sau o zebră, la naiba, să experimenteze, vorba aia, aventura sau să înoate cu țestoasele în Caraibe, nu în Norvegia … preferă să lingă o înghețată în timp ce se uită efectiv la animalele alea prinse-n cuști. Ce să mai zic de cele născute deja în captivitate ???

Cel puțin eu așa gândesc. Găsesc că lumea ar avea mai mult de câștigat dacă n-ar exista grădini zoologice. De-acum încolo clar n-o să mai merg la nicio grădină zoologică, niciunde, niciodată. Am spus !! Sunt curioasă dacă voi v-ați pus vreodată problema asta și care e părerea voastră sinceră, dacă aveți informații inedite mi le și NI le puteți împărtăși … știți ”regulile”, just say it ! Nu toți deodată … pe rând ! 😛

Sursa pozei.

27 de comentarii

  1. nu sta nimeni sa se gandeasca cum ii este unui animal….doar e animal, nu? se gandesc toti doar la banii pe care i-ar scoate de pe urma lui. scopul scuza mijloacele…din pacate.

    1. Mda, dacă e să o luăm așa, ar scoate mai mulți bani prin excursii organizate în diferite locuri de pe planetă, special pentru vizitat animale, spre exemplu. Eh, e mereu ușor să alegi calea cea mai rapidă … și cea mai proastă, implicit.

  2. Dar decat sa fie in mediul lor natural, sa vina oamenii aia „buni” sa le impuste si sa sa se apuce sa le vanda blana, sa …. mai stiu eu ce?:). Aici sunt mai in siguranta decat sunt afara. Dar unde sti tu ca nu le este bine asa? Nu te gandii numai la romani cum arata gradinile zoologice, probabil in strainante nici nu se simte diferenta dintre a sta intr-o cusca si a fi in largul lor….

    1. Interesantă ideea cu ”oamenii buni” care îi împușcă, dar tot nu-s de-acord, pentru că ar trebui să existe oameni care să se preocupe de siguranța lor sau măcar să fie în rezervații etc. etc.
      :))) De unde știu că nu le este bine așa ? Nu mă gândesc doar la români, mă gândesc pur și simplu la un animal în captivitate. Care nu poate vâna cum trebuie, care nu se poate lupta cum trebuie sau, în fine, cum e firesc. Nu aș face comparația că ”nu se simte diferența”, pentru că una e o cușcă, în fond, și alta-i mediul în care te-ai născut și în care ești destinat să trăiești.

  3. Cred că la grădina zoo de la mine sunt cei mai trişti urşi din lume. Şi sunt bruni, deci cu aerul de România-s obişnuiţi, dar nici eu n-aş fi mai fericită dacă aş avea câteva sute de kile şi m-aş învârti în 10 metri pătraţi. Am înţeles că i-au mai rărit, tocmai din lipsă de spaţiu, dar tot nu mă mai duc să-i văd cât sunt de amărâţi 😦 Şi nu doar ei, dar ei m-au marcat.

    1. Da, Missie, dar e vorba de animalele în general … sacrificiul de dragul expunerii mi se pare crud și neomenesc și huooooo pentru toți ăia care mă contrazic. :P:P

  4. Oh, Misce, m-am lecuit de gradini zoologice datorita primei (si ultimei) mele vizite la gradina zoo din Targu Mures. Nu, nu e nimic maret si frumos in a vedea lei in captivitate, in a vedea maimutici agitandu-se in aceiasi 3 copaci special amenajati, in a vedea un jaguar/ghepard/puma inchis, fara nici o vlaga, ursi slabi si neimpunatori. Cel mai tare m-a marcat un lup acolo… Caci da, ne plimbam si faceam fotografii… I-am facut o fotografie ,,portret”, in prim plan. Cred ca niciodata nu am vazut ochi mai tristi si mai expresivi la un animal. Animalul ala trebuia sa fie liber, sa alerge prin paduri, sa vaneze, sa respire aer curat in bataia vantului, nu sa stea inchis intr-un spatiu restrans. Nu mai avea nici o vlaga, era o privire resemnata.
    Nu cred ca vom invata lectia cu ,,ce tie nu-ti place, altuia nu-i face” niciodata. Ma tot gandesc ca poate la un moment dat va ateriza ceva specie superioara si ne va pune si pe noi in custi, gradini zoologice, la circ etc.

    1. Asta cu specia superioară e tare interesantă … 😀 Dar nu cred că ne-ar pune în cuști, n-ar avea ce să vadă, cred. În cuști, nimeni nu-i util, după părerea mea.

      1. Eu stiu ca nu ar avea ce sa vada si nici nu am fi prea utili :)) Dar saracii lei/ursi/lupi nici ei nu fac prea multe la zoo, doar stau… si… stau…
        Poate specia superioara chiar va fi mai superioara si va constientiza cat de inutili si, mai ales, neinteresanti suntem in custi 😀

  5. Hm, nu m-am mai gandit la asta pana acum. Intr-adevar ar fi mai bine pentru toata lumea daca nu ar mai fi tinute animalele in captivitate… Noua ne e drag sa le privim, dar nu stim ce simt ele!

      1. Am fost odata la o gradina zoologica impreuna cu inca vreo doua familii si erau acolo cinci struti care se uitau la noi. O femeie s-a dus langa gardul despartitor si a inceput sa-si plimbe degetul prin fata lor. Dragii de ei ii urmareau cu totii degetul! Erau atat de amuzanti si simpatici cum isi mutau capul unul dupa altul in functie de miscarea degetului! Cum sa nu-ti fie drag sa-i privesti? 🙂

  6. Bun articolul taui!
    Din pacate pentruu ursii polari este rau fie ca sunt la Pol sau la Zoo. Lumea lor se naruie…Tot omul e de vina si pentru accest fapt, oamenii sunt cele mai egoiste fiinte, creaza tot felul de tampenii in detrimentul celolalte vietuitoare de pe pamant.

    Rezevatiile sunt cea mai buna alternativa pentru protejarea speciilor .

  7. Eu de-as fi o caprioara de exemplu, cred ca mi-ar place sa stau in captivitate mai ales daca am si spatiu suficient. In mare parte e ca as avea o viata super linistita. Ciuciu pradatori sa ma alerge toata ziua, mancare la bot zilnic, apa la fel.. no stress, no nothing 😎 Ce rahat sa fie rau aici ? Watch pe Animal Planet sa vedeti cat de brutal sunt killarite unele animale pe acolo si-o sa ziceti ca tristetea din ochii lor in captivitate e mult mai buna decat in gura unui pradator feroce 😉

    Per total raman la aceasta parere, mai bine o viata linistita decat alergat de un pradator toata viata.
    Sper ca ati vazut si unele faze cand se duc niste zebre sa bea apa si’s trase parca din senin de crocodili in apa unde raman cu 1 % sansa de scapare. Deci captivitatea nu-i chiar rea.

      1. Dacă ai fi o căprioară. :))))) Lusio, nu putem să ne gândim DOAR la anumite animale … pe care să le ținem la zoo și pe celelalte să le lăsăm libere. Căprioara s-a născut pentru a fi vânată. Ții căprioarele la zoo …. ce mai vânează leul ? ȘTIU și MĂ UIT pe Animal Planet cum le iau de jugulară, dar asta e … fiecare trebuie să mănânce ceva, nu ?
        Câte din zebrele alea sunt trase de crocodili ? Dintr-o turmă … foarte puține, cât să se sature ăia pe moment. Ei nu vânează zilnic, cum mâncăm noi, că simțim nevoia asta. Ei pot sta și zile întregi fără carne, că își fac un fel de depozite în stomac. Așa că raportul ăsta dintre vânători și pradă e constant mereu. Asta dacă nu va interveni omul.

        1. Ce razi ma ? N-am si eu voie sa fiu Bambi ? 😦 :mrgreen:

          Reao! :mrgreen:

          Cat despre zebre.. azi trag una,2, maine alte 2,3 si tot asa. Nu vaneaza crocodilul X dar va veni cel Y 🙂

  8. „Dezavantajele sunt multe, începând de la costuri și trecând la ”îndobitocirea” trecătorilor, care în loc să meargă în savană, să vadă pe pielea lor cum arată un rinocer sau o zebră, la naiba, să experimenteze, vorba aia, aventura sau să înoate cu țestoasele în Caraibe, nu în Norvegia” – Da-mi tu bani si ma duc la Savana prin tara X si promit ca nu voi mai linge inghetata pe la zoo :mrgreen:

    (dar oricum eu n-am zoo in orasul natal)

    1. Tocmai asta-i, Lusio, n-ai bani, nu mergi. Vrei să mergi, îți strângi bani. Și așa înglobezi experiențe unice … nu e doar ”ah .. merg la zoo”. Drumul către o rezervație și ce vezi acolo poate fi o adevărată excursie. 🙂 Nu e nevoie să mergi în savană, există rezervații și POT FI ORGANIZATE rezervații și în RO. Evident, dacă vrei ceva exotic, scoți banii. Mi se pare firesc să plătești un preț mai mare dacă vrei să vezi ceva mai deosebit. Animalele merită exclusivitate.

Lasă un răspuns

